Als ik jou ken…

 

Hoe goed kennen we elkaar als ondernemer en accountant? Praten we toch vooral over cijfers, investeringen en aftrekposten… of kennen we elkaar echt? Bij accountant Frank willen we de dingen graag anders doen, maar – proef op de som – wat weet ik eigenlijk van mijn (soms jarenlange) klanten? Twee jaar terug hebben we het spel ‘als ik jou ken’ uitgebracht, dat we (in iets aangepaste vorm) hiervoor uit de kast hebben gehaald. Vandaag mijn eerste ‘slachtoffers’: Rachel Blok en Sonja Kik van Plot Marketing. Wij werken samen sinds 2015, ik als hun accountant en zij als mijn marketingbureau. De drie vragen die ik voor hen uit de stapel heb getrokken – met mijn én hun antwoorden!

 

Als ik jullie ken, is jullie beste eigenschap…

 Frank: “…dat jullie op een scherpe en creatieve manier vorm geven aan marketing.”

Sonja: “Hmmm, dat is gewoon het werk wat we doen. Beetje veilig, Frank, om dat te antwoorden. Maar even serieus, het is ook wel een compliment – dus dankjewel.” Rachel: “Nou, onze beste eigenschap is denk ik wel dat wij scherp zijn, altijd proberen de dingen ‘plat te slaan’. Net zo lang doorgaan tot we echt helder hebben waar het ten diepste over gaat. Op alle gebieden eigenlijk, bij een kernwaardensessie, maar ook bij een communicatieplan of een website.” Sonja: “En met creatief zit je eigenlijk ook wel goed, omdat wij met elke kritische uitdaging impliciet meedenken over een oplossing. En het daarbij – net als jij, trouwens – altijd net even anders willen doen. Dus eigenlijk was je antwoord best nog wel goed ook…” Frank: “Gelukkig… oké, de tweede vraag!”


Als ik jullie ken, is je grote voorbeeld als ondernemer …

 Frank: “…even zonder iemand voor me te zien: een succesvolle, vrouwelijk ondernemer!”

Sonja: “Oeh nee, daar zit je fout!! Wij hebben echt heel weinig met het onderscheid tussen vrouwelijke en mannelijke ondernemers. Wij zien gewoon een ondernemer, die toevallig man of vrouw is.” Rachel: “Als ik een voorbeeld zou moeten noemen, dan denk ik aan mijn vader. Ik ben thuis opgegroeid in een echt ondernemersgezin. Daar spiegel ik me nog het meest aan, al doe ik dingen persoonlijk wel anders. Ik werk bijvoorbeeld niet full-time omdat ik vier kinderen heb en mijn man ook ondernemer is.” Sonja: “Ik zou geen voorbeeld kunnen noemen. Ik ben er trots op als we goed werk afleveren, geniet van de vrijheid en vind het fijn als we veel verdienen. Nou ja, we spiegelen ons natuurlijk aan onze klanten. Dat hou je niet tegen als je zo persoonlijk met mensen samenwerkt en allebei ondernemer bent.”

 

Als ik jullie ken, is jullie beste slechtst bewaarde bedrijfsgeheim…

 Frank: “…dat jullie samen echt plezier hebben in wat je doet, jullie lachen ontzettend veel.”

Rachel: “Haha, dat hadden we zelf niet als antwoord bedacht, maar het klopt wel. Als we er zelf niet blij van worden en geen klik voelen met onze klanten, kunnen wij ons werk niet doen zoals wij dat willen.” Sonja: “Ik zou zelfs zeggen: zoals wij dat nodig hebben. De winst in de samenwerking met ons zit in het feit dat wij écht weten wat je wilt, waar je vandaan komt en wat je écht belangrijk vindt. Om dat te bereiken, moet je je als ondernemer wel blootgeven in zekere zin. Voor ondernemers, die dat normaal gesproken niet zo snel doen, is dat best spannend. Een stukje ontspanning, even een geintje tussendoor om alles te relativeren, helpt dan gewoon. Voor ons zelf net zo goed trouwens. Het werk dat we doen is soms heel intensief. Juist als je je werk zo serieus neemt, kun je niet altijd serieus zijn.”

 

Tot zover de drie vragen aan Plot Marketing. Op de tweede vraag na, kwam ik nog best goed weg, al zeg ik het zelf. Ik ben heel benieuwd bij mijn volgende slachtoffer. Het valt nog best tegen als ik heel eerlijk ben, maar aan de andere kant is het wel echt verrassend om te doen! Wordt vervolgd…

Frank.