Elke maandagochtend hetzelfde. Als ondernemer sta je zelf in de startblokken, er moeten meters gemaakt worden, omzet gedraaid, deadlines gehaald. Maar je medewerkers gaan eerst nog even uitgebreid het weekend evalueren. Ongetwijfeld op z’n minst een lichte frustratie. Herkenbaar?
De MKB-ondernemer en zijn medewerkers, het is vaak een moeizame combinatie. Op zich begrijpelijk want je gaat meestal niet ondernemen omdat je personeel wil. Op een gegeven moment kom je gewoon op een punt dat het alleen niet meer gaat. En al snel heb je twee of meer medewerkers. Helaas is het maar weinig MKB-ondernemers van nature gegeven om de taak van leidinggevende, leider of manager met succes te vervullen (en een categorie ondernemers zou beter alleen blijven opereren). Meestal liggen de kwaliteiten van de ondernemer op een ander vlak – technisch of commercieel. Maar je zult wel móeten. Lastig of niet.
‘Je krijgt het personeel dat je verdient’, is een bekend Nederlands gezegde. Meestal gebruiken we het niet in positieve zin. Toch ben ik ervan overtuigd dat het vaak aan jezelf ligt als medewerkers niet functioneren, afhaken of de kantjes ervan af lopen. Het begint al bij het werven van medewerkers. Welke eigenschappen moet iemand voor een bepaalde functie bezitten, wat is aan te leren, welke kwaliteiten kun je ontwikkelen? Ben je bereid te investeren in ‘opleiding’? En dan vervolgens, als je medewerkers een tijd in dienst zijn, neem je de tijd voor ze? Hoe duidelijk ben je in je communicatie? Luister je? Reflecteer je zelf ook?
Functioneringsgesprekken… moet dat nou?
Zeker in het MKB is de relatie altijd persoonlijk. Voor een goede arbeidsverhouding ben je samen verantwoordelijk. Je moet er allebei in willen investeren, luisteren (en doorvragen), tijd nemen om elkaar te leren kennen. Weten wat je van elkaar mag verwachten. Of dat altijd middels een cyclus van beoordelings-, plannings- en functioneringsgesprekken moet? Niet per se. Die zijn in het MKB toch al niet populair, en ik zie liever een echt gesprek dan het afwerken van een checklist. Wat houdt jou als ondernemer bezig en waar maakt je medewerker zich zorgen om? Als het maar ergens over gáat, en dat kan ook bij de koffieautomaat.
Zo tegen het eind van het jaar is het een mooi moment om het weer eens echt ergens over te hebben met elkaar. En ja, je kunt daarvoor een standaardformulier voor een beoordelingsgesprek hanteren. Maar kies dan wel voor een andere omgeving onder het genot van een kopje koffie of iets sterkers, zonder vooraf gestelde tijdslimiet. Zodat je elkaar echt beter (of anders) kunt leren kennen, en 2019 fris kunt starten.
Tot slot. Ik heb deze blog niet geschreven omdat ik pretendeer een deskundige of specialist te zijn, verre van dat zelfs. Bijna dagelijks leer ik bij, voornamelijk van mijn eigen fouten. Ik heb zelf geleerd hoe belangrijk die maandagochtendgesprekken kunnen zijn, ook voor de motivatie en dus de productiviteit. Want laten we niet onderschatten hoe belangrijk een goed begin is. Van de week. Van het nieuwe jaar.
Ik wens iedereen goede gesprekken toe zo tegen het eind van 2018, en verder uiteraard fijne feestdagen en een boeiend 2019.
frank.